Espai que recull les experiències d'un aprenent de pagès. Exposo com són de senzilles les coses ben fetes, la facilitat en que es fan coses equivocades, i com una afició pot implicar tantes activitats, fetes amb il·lusió. També m'ajudarà a tenir memòria, i hi trovareu un espai d'intercanvi de maneres de fer i d'entendre el vi i el whisky

dimarts, 28 de maig del 2013

Una bona llegenda

Avui vull explicar una història, que pot semblar una llegenda.

Un conegut de la feina participa en una empresa que te la seva seu a la Rioja. Entre els temes que tenim en comú, i a part dels de feina, a tots dos ens agrada molt menjar be, una bona estona de xerrar, i compartir una bona ampolla de vi.
L'altre dia, tot satisfet, em va trucar dient que havia tornat de La Rioja i ens haviem de veure. Quan vam compartir estovalles, em va explicar aquesta llegenda :
" En una empresa de la que el nom no em vull recordar.... a l'arribar vaig demanar a quin celler podia anar a comprar vi, bo i a un preu correcte. L'encarregat em va fer una mirada de cap a  peus, i em va contestar pausadament : si vols això, ja faré anar a un treballador de la planta. El meu amic va dir que donada la seva posició en l'empresa i vist que era per un tema particular, no considerava convenient que anés un treballador per un tema personal seu. L'encarregat va contestar-li, sense inmutar-se, que si volia el que volia, no podia anar ell a buscar-ho, que havia d'anar una persona d'aquell poble. Amb punt de curiositat important, va dir que ja en parlarien més tard, que de moment no calia si el tema havia d'anar en aquelles condicions.
Passada la jornada, al moment de despedir-se, l'encarregat va portar-li dues caixetes de vi. El meu amic va dir : això no és el que haviem quedat !. L'encarregat va explicar la història del tema
- les bodegues tenen un cupo de producció en funció de la superfície corneada, i si un any els ceps produieixen una mica més, no el poden embotellar. Millor hauria de dir, no el poden embotellar amb la seva DO. El que fan és portar certes quantitats a una altre comunitat autònoma ( que no està a més de trenta quilómetres en cap cas ! ) i que allà l'embotellin sense batejar-lo com la DO en el que va neixer, i tan sols reflectir la província en que ha estat embotellat.
El resultat és un gran vi "cosechero" excel·lent, que te un preu que no arriba als dos euros, i que és un "pata negra" disfraçat de xai".
Vosaltres jutjareu si això és una llegenda o una història, però el vi que jo vaig tastar era magnífic.

dimecres, 15 de maig del 2013

Els supervins ( guia del 2013 )

El dilluns vaig assistir a una cata de les que organitza la cadena de supermercats Bonpreu, i ull, GRATUÏTS. Haig de reconèixer que tenen un espai molt agradable per fer les activitats, i les persones que porten per les activitats enològiques les trobo molt encertades.

L'activitat era la presentació del llibre "Els supervins". Vaig trobar el títol suggerent, i cap a la cata. El que volia dir el títol era : els vins que pots trobar al súper, i el criteri és que siguin de distribució a tot l'estat espanyol, i que estiguin en les cadenes de supermercats grans i típiques ( no cal que digui noms ).

Un segon criteri és que valguin menys de set euros ( 7 € ), cosa que per mi també està molt be, ja que li dono més mèrit a un bon vi sense un preu disparat. Aquesta edició té també un apartat per caves de menys de 12 euros, i una part de "megavins" de menys de 14 euros, per si algun dia fem un extra o anem convidats i hem de quedar una mica millor que bé.

El llibre el va presentar el seu autor, Lluis Tolosa, que te molt bones dots de comunicador, i està acostumat a dirigir be xerrades en públic. Cal destacar que no ha de tenir àvia, per que d'entrada va ensenyar una mica massa els seus mèrits, tot i que després ja no va insistir tant en medalles.

Vam tastar tres vins :

- Milflores, un rioja jove d'un preu per sota dels cinc euros, fàcil de beure i molt floral i lleuger, sense els finals enfustats clàssics dels rioja. Molt correcte i un gran "tot terreny", però pel meu gust una mica massa fàcil.


- GR-174, que és un priorat amb un molt bon cos, una musculatura equilibrada que passa deixant emprenta però sense estridències ( per cert, resulta que és un celler propietat de les bodegues Castell de Perelada, que està diversificant molt la seva cartera de vins ). Per sota dels 7 €




- Cinc Finques, que és un empordà coupatge de cinc raïms conreats en cinc terrenys òptims per a cada tipus de raïm. Gran estructura sense estridències, que deixa saborejat una barreja de gustos i matisos fantàstica. Pet sots dels 7 € també.

Tots aquests vins estan a la guia dels supervins, i vaig comprar-me el llibre ( 16 euros ), em sembla que pararé de comprar llibres, tot i que penso que a aquest li trauré força profit !

dissabte, 4 de maig del 2013

La futura vinya de Can Masclans arrenca

feixa de més a prop de la carretera ( 24 ceps )
El cap de setmana passat va ser una meravella. Després d'un grapat de dies d'aigua aigua, per fi els cels ens eren propicis ( semba de l'Astèrix aquesta frase ). Havia passat tot un cap de setmana tancat a casa i llegint, i tenia un veritable "mono" d'anar al camp i fer feina.

L'herba ara, amb tanta aigua, no para de créixer, i el que encara no havíem fet ja era enormement gran i alt ( els camps encara no desbroçats de Can Non ). Les feixes estaven summament enfangades i no era possible passar el tractor. La única feina possible era la desbroçadora, i de veritat que per acabar encara tenim per dies i dies ( pot ser que quan acabem el començament ja estigui de nou crescut ).

feixa de dalt, la gran, a mig treballar, 26 ceps
A la zona de Can 10 ( Masclans ) com que encara no s'havia treballat les feixes de vinya, el terra estava més dur. En Miquel ha pogut passar la fressa, i el resultat és aquesta meravella. Per cert, dels 50 ceps ja han sortit tots, i sols un encara és pràcticament un petit borró ( tots els altres estan molt ben crescudes ).

Una altre feina que hem fet ha estat regar els ametllers amb uns "polvos" per eliminar el fong de les arrels que fa que la fulla tingui com una malura que és semblant a una berruga de color vermell. Aquesta malura també és dels presseguers, i hem tractat tant els del Corema com els de Can Non. Avui he pogut fer tres ametllers de Can 10. M'han dit que l'arbre agafarà el producte per les arrels i combatrà el fong que es mostra a les fulles. Si a la primera no es cura, caldrà repetir la feina en quinze dies ( es a dir, Corema i Non cap al 15 de maig, i Can 10 el 20 ).

Per cert, haig d'estar al cas per que en quan surtin els microgotims posar el sofre !

Aquí hi ha un reportatge de com està ara de canviat el camp de Can 10.

L'inici del gran vi Syrah ( pot ser d'aquí quatre anys, o més )

dissabte, 27 d’abril del 2013

Sant Jordi 2013, un bon llibre de vins



Per Sant Jordi, en lloc de comprar llibres d’aventures, de viatges, .... m’he comprat aquest llibre de vins. En principi penso que la millor acadèmia de vins és l’ampolla, i que a mesura que en vaig bevent vaig aprenent.

Però de tant en tant val la pena donar-me un caprici, i aquest any ha estat aquest. El que volia és saber una mica en general, molt general, dels vins del mon. Una mica com tenir una “cultureta” a nivell global. 

Aquest llibre m’ha permès satisfer aquesta inquietud. D’una manera assequible, es a dir, sense fer servir vocabulari grandieloqüent i per iniciats ( que això ho valoro molt ) parla dels grans temes dels vins : tipus de raïms en el mon, com apreciar un bon celler per comprar vins, com saber llegir una etiqueta, com conservar el vi ( i si no tenim les condicions apropiades el que convé és beure’l ). També he valorat molt la part que dedica en el llibre a quines són les grans regions dels vins en el mon, i quins raïms estan associats ( Burdeos, Borgonya, Champanya, Alsàcia, Toscana, California, Argentina, Xile, .... ).

També he trobat curiós com un autor anglès veu els vins espanyols, i els catalans. D’España destaca per sobre de tots els Ribera del Duero, i després els Riojas i Jerez.

Per pocs euros he tingut una bona visió del vi a nivell global, explicat en un llenguatge fàcil i desmitificador. L’autor, Oz Clarke, és un expert anglès, que fa molta divulgació a diaris, teles i radio. 

dimecres, 3 d’abril del 2013

Finca Malaveïna, Castell de Perelada


Avui he tingut l’oportunitat d’escollir de nou el vi en un dinar de feina. Aquestes oportunitats no les vull deixar de gaudir, molt més ara que els dinars de feina són més espaiats. 

En un restaurant xinés de la zona alta, alta, de Barcelona, i en un ambient agradable, ha arribat la carta de vins, després de que en la carta de plats la recomanació era que em deixés portar, que em fiés. Dit i fer. Aquesta carta ja no era en format paper ( antic de mi ), era en una ipad ( si no evoluciono, semblaré un Picapiedra ). 

Darrerament estic descobrint que a l’Empordà s’està fent uns vins molt bons, i ara era la meva oportunitat. M’ha costat molt convèncer als meus acompanyants que aquesta DO estan fent les coses cada cop més be, que ja no es podem quedar en els estereotips.

Volia tastar alguna cosa ( de preu raonable ) del celler Castell de Perelada, i m’han aconsellat el Finca Malaveïna 2008.

L’he trobat correcte, sense estridències ni aspectes que el faci destacar per res estrany. És un vi que recorda en el nas els fruits madurs, en boca no deixa cap record greu de fusta, la te molt ben integrada, i obre la boca amb un paladar fresc i molt ben acabat. L’ampolla es va acabar talment con si hagés estat foradada, i inclús es va quedar curta.

Buscant aquest vi per internet, he vist que es un “coupatge” de molts tipus de raïms,  ( merlot, cabernet sauvignon, syrah i garnatxa ), que ja em quadra en la meva sensació d’estar integrat tot sense destacar en cap cosa en especial. La fusta, es nota integrada però sense donar cap nota d’excès, també ( 16 mesos de bota de roure francès ).

La meva opinió, un bon vi per portar-lo anant de convidat i que calgui quedar be , relació qualitat preu correcte, i preu una mica alt ( uns 16-18 euros en una botiga especialitzada ) per altres opcions que hi ha.

diumenge, 24 de març del 2013

Feina enllestida

La feixa petita, al fons Can Deu i més al fons, Sant Sadurni
Després de moltes presses i peripècies, avui puc donar per començades dues noves feixes de vinyes. M'han passat moltes coses, i donat que soc una persona obedient i "amb ganes de ser perfectament correcte", hi ha per llogar-hi cadires. A final pot ser trobaré un qué en no fer sempre el que toca.

El diumenge passat vam plantar en la feixa de dalt ( després d'una pencada de moltes agulletes ) 26 ceps de syrah. Comparant-ho amb la darrera entrada del blog, es pot veure l'abans i el després.

la feixa de dalt, la gran
A més, vam tenir una inauguració inesperada. A mig cremar verdisses, ( dia 17 de març ) van venir els municipals a saludar-nos. Bon dia, bon dia, com anem ? anem be !, saben quin dia és ? si, diumenge !, no, volem dir de dia del mes ? si, volta al canell i mirant el rellotge, 17 ! per cert, passat el quinze de març cal demanar permís per cremar, ho sabien ? dons no, però tot just és una mica tan sols després del quinze, no ? De totes maneres, sapiguen que cal demanar el permís, avui acabin però cal fer les coses be, d'acord ?. Amb cara de no haver trencat mai un plat, donar les gràcies per la informació i tornar a donar teca al foc, deixant les branques convertides en cendres.

Avui hem fet la segona part, acabar de eliminar les herbes per poder deixar en suficient estat de revista el futur gran vi de sota l'escala, i plantar 24 ceps a la feixa d'abaix.

Ara, a mitja tarda de diumenge, estic ben tou. els braços em pesen una tonelada, i les cames també. Però la sensació d'haver acabat la feina és una gratificació grandiosa.




en Miquel, de negre, i jo de verd
Vull deixar constància de com està ara la futura gran vinya, i mentrte escric la pluja va ajundant-nos a que arrelin els ceps. Feina feta, i be !!!!!!!

els ceps comencen a treure el borró, el principi de una il·lusió

diumenge, 10 de març del 2013

Apreciant el que tenim, un camp i un bon CAVA

Avui he fet una pencada increible al nou camp. Estem desbroçant dues feixes "petites" amb presses, ja que el temps de cremar els rostolls s'acaba. Tot i les presses, amb la meva mania de fer les coses tan be com puc i vull, el poc temps que tinc s'acaba amb una velocitat increible.

Ep, que consti que no em queixo, sols deixo escrit el que sento. Il·lusió, feina feta, feina per fer, i falta de temps.

Aquesta setmana he anat a comprar ceps per aquestes futures vinyes. He comprat cinquanta ceps de raim syrah ( així em sembla que s'escriu, tot i que ho he vist de moltes, moltes maneres ). Quan penso en aquest tipus de raim recordo un programa de "En clau de vi " en que entrevistaven al Miquel Bosé, que en la seva faceta de viticultor, o pot ser sols de "financer" i diversificador d'inversions, ves a saber.

Espero acabar les feixes aquesta setmana per poder repetir les fotografies i veure el canvi.

A l'arribar a casa amb tots els muscles ( tots, incloent els que no sabia que existien ) a punt de petar, m'esperava una fantàstica amanida, unes escopinyes i un verat al forn.

Sense pensar-ho massa, he tret un cava Recaredo de la nevera, i ha començat a sonar una sinfonia de plaer increible. Beguda, cadira, companyia, menjar, feina feta i satisfacció....,

Sóc un afortunat !

per cert, ja tinc una bona pila d'entrades al bloc ( he superat les 10.000 ). Gràcies a tots

dissabte, 23 de febrer del 2013

M'enredo amb nova feina




Ara que el camp ja està força arreglat, m'he enredat amb un altre camp, que de moment te aquest aspecte. No es gens encoratjador, però aquest si que el tindré tot el temps que vulgui, i no hauré de preocupar-me de que quan estigui en producció l'amo el reclami.












El que és totalment cert és que hi ha una feinada de "coll...." fins que el tingui com m'agradaria. Ara publico aquestes fotos per recordar-me del seu inici.






Per cert, avui era una merevella veure els ceps nevats del Penedès. Quin regal ens ha fet la Natura. Vull saborejar-lo i compartir-lo amb vosaltres.

dilluns, 24 de desembre del 2012

Bon Nadal !

Aquest any ha estat un any de moltes coses relacionades amb el vi i el camp.

Conec molta gent que li agrada el vi, que el vi representa una font per compartir experiències, que mitjançant el vi hi ha estimació per la terra, i que no únicament és una beguda per acompanyar, és tot això i molt més.

Aquest post em serveix per parar una mica i veure d'on venia, a on volia anar, i on estic.

Gràcies a tots, gràcies. A la paciència, als ànims, i al que la natura ensenya si saps i vols escoltar

Avui, sols quatre fotos, per mostrar com, a través d'una visita a una petita cava, puc gaudir d'una experiència fantàstica i d'uns moments amb uns bons amics.

Aquí hi ha una bota fantàstica. Roure pur, cinc litres de capacitat, i guardada en una cava de l'Anoia. Plena d'un excel·lent malta blended portat directament d'Escòcia en garrafes quan no te color, tot ell és blanc ( i per suposat sense "segells oficials", ja m'enteneu ). , Ara em puc riure del que s'embotella. He tingut el privilegi de tastar-ho,
i puc dir que en sols tres anys el color, sabor i intensitat és una merevella. Aquí el puc veure, i al

final d'un esrmorzar de forquilla ( carxofes, botifarra crua, cuita i d'ou, més un bull blanc que feia cantar als àngels ), aquest veritable malta va ser el perfecte final.

Aquesta foto la trobo molt maca, és un bon regal per tots

BON NADAL

dimarts, 20 de novembre del 2012

Els 10 manaments del vi Rioja

Avui he trobat en un blog els 10 manaments del vi de Rioja. M'han fet riure, i els reprodueixo aquí:

LOS 10 MANDAMIENTOS DEL VINO DE RIOJA

1º.- Amarás al vino sobre todas las cosas.

2º.- Jurar beberlo en verano y en invierno.

3º.- Santificar las bodegas.

4º.- Honrar al tinto y al blanco.

5º.- No matar al vecino aunque él te robe el vino.

6 .- Nunca hagas el desatino de mezclar agua con vino.

7º.- No hurtar botella o bota que esté vacía o rota.

8º.- No murmurar sin jumera ni mentir sin borrachera.

9º.- Cuando se desee botella ajena que sea de 16 litros y este llena.

10º.- Las tres ces no debes olvidar, bebe con calma, calidad y sin cambiar





Haurem de fer esforços per no anar a l'infern !!!!!!